Adatok orvvadászai – Cambridge Analytica botrány
A Cambridge Analytica-botrány az egyik legnagyobb és legtöbbet emlegetett, ismert adatvédelmi incidens volt az utóbbi évtizedben, amely jól mutatja a közösségi médiafelületeken zajló adatgyűjtés veszélyeit. A történetnek számos szereplője és mozzanata volt, de a botrány kulcsfigurája egy politikai elemzésekkel és kampánymenedzsmenttel foglalkozó cég, a Cambridge Analytica volt. A cég hatalmas mennyiségű felhasználói adatot kezelt és dolgozott fel Facebook-profilokról anélkül, hogy ehhez a felhasználók tudatos beleegyezésüket adták volna. A kiszivárgott információk alapján mintegy 50 millió (későbbi jelentések szerint akár 87 millió) Facebook-felhasználó adatai kerültek a cég birtokába, amiket politikai kampányokhoz használtak fel. A botrány az egész világ figyelmét ráirányította arra, hogy valójában mennyire kiszolgáltatottak adataink a közösségi média platformjain, és milyen könnyű visszaélni azokkal.
A Cambridge Analytica egy brit politikai tanácsadó cég volt, amely arra specializálódott, hogy a rendelkezésére álló személyes adatok alapján, célzott üzeneteket készítsen politikai kampányok számára. Ennek az úgynevezett „mikrotargetálás” módszerének a lényege, hogy a választópolgárok viselkedését, érdeklődési körét és személyiségét részletesen feltérképezték, majd az így feldolgozott adatok segítségével olyan reklámokat és üzeneteket küldjenek, amelyek nagy eséllyel befolyásolják a választói döntést. A vállalat szakemberei igyekeztek minél pontosabb képet alkotni az egyes emberekről, nemcsak a politikai hovatartozást, de a személyes preferenciák, baráti kapcsolatok, élethelyzetek adatait is felhasználták, hogy aprólékosan felmérjék, milyen üzenetre reagál valaki a legérzékenyebben.
A botrány kulcsfigurája Christopher Wylie volt, aki korábban a Cambridge Analyticánál dolgozott, majd azzal robbantotta ki az ügyet, hogy nyilvánosságra hozta, hogy korábbi munkáltatója a pszichológiai profilok elkészítéséhez szükséges adatokat egy külső fejlesztő, Aleksandr Kogan által készített Facebook-alkalmazáson keresztül szerezte meg. Az alkalmazás nemcsak a felhasználó adataihoz fért hozzá, hanem az ismerősökéhez is, akik erről nem is tudtak. Ez azért is különösen aggályos, mert bár formálisan létezhettek szerződési és felhasználói engedélyek, a legtöbb érintettnek fogalma sem volt arról, hogy adataikat politikai célokra használják fel. A botrány kirobbanása ellenére a közösségi médiumok többségében mindmáig hiányzik a teljes átláthatóság az adatok kezelésével kapcsolatban, és a felhasználóknak sokszor nehéz eligazodni a hosszadalmas, bonyolult adatvédelmi nyilatkozatokban.
A Cambridge Analytica-botrány következtében óriási nyomás nehezedett a Facebookra. Mark Zuckerbergnek, a cég alapítójának és vezérigazgatójának többször is meg kellett jelennie az Egyesült Államok Kongresszusa és az Európai Parlament előtt, hogy beszámoljon a Facebook adatkezelési gyakorlatairól és arról, hogyan történhetett meg ilyen méretű adatlopás. Bár Zuckerberg bocsánatot kért, és ígéretet tett, hogy szigorúbb adatvédelmi szabályokat vezetnek be, sok felhasználóban ez sem volt elegendő ahhoz, hogy visszanyerje bizalmukat. A közösségi oldal egyik legnagyobb kihívása azóta is az, hogy milyen módon tudja megoldani a felhasználók adatainak fokozott védelmét – úgy, hogy közben a Facebook eredeti funkciója és üzleti modellje ne sérüljön jelentősen.
Miért is volt ez akkora probléma?
Az első és legfontosabb ok az, hogy a felhasználók beleegyezése nélkül szereztek és használtak fel adatokat. Gondoljunk bele, amikor regisztrálunk egy közösségi oldalra, többnyire csak annyit várunk, hogy barátainkkal és ismerőseinkkel tarthassuk a kapcsolatot. A legtöbben nem olvassák el részletesen a felhasználási feltételeket, és talán fel sem mérik, hogy a feltöltött posztokkal, képekkel, reakciókkal és a „lájkokkal” milyen részletes pszichológiai profilt lehet rólunk alkotni. Amennyiben ezeket az adatokat egy külső szereplő, pláne egy politikai kampányokkal foglalkozó cég, engedélyünk nélkül gyűjti be, az komoly etikai és jogi kérdéseket vet fel. A hozzájárulás nélküli felhasználásuk pedig a jogszabályok megsértését jelenti, ami az Európai Unióban a GDPR (általános adatvédelmi rendelet) alapján különösen súlyos.
A második lényeges szempont az átláthatatlanság. A legtöbb felhasználó számára átláthatatlan, hogy amikor egy alkalmazást telepítenek a Facebookon platformjára, valójában milyen adatokhoz férnek hozzá a programon keresztül, és mire használja fel azokat. A Cambridge Analytica esete többek között erre a problémára mutatott rá. Ez a hiányos kontrollmechanizmus súlyos sebezhetőséghez vezet, amely melegágya lehet számtalan visszaélésnek.
A harmadik problémakör maga a politikai manipuláció kérdése. A botrány egyik legfontosabb üzenete, hogy a modern kampányok igen kifinomult eszközöket alkalmaznak a közvélemény befolyásolására. Ha kellően részletes adatok állnak rendelkezésre az egyes felhasználókról, akkor a választókat akár egészen személyre szabott üzenetekkel is célozhatják, amelyek befolyásolják érzelmeiket, preferenciáikat, sőt szavazási hajlandóságukat is. Ez már nem egyszerű politikai reklám, hanem a felhasználók érzelmeinek mélyreható ismeretén alapuló befolyásolás. Ezzel a módszerrel a demokrácia egyik alapelve, a szabad véleményalkotás és döntéshozatal kerülhet veszélybe. Az adatvédelem kérdése többek között ezért vált központi témává a Cambridge Analytica-botrány nyomán. A közösségi média továbbra is alapvető eszköz a kapcsolattartásra és az önkifejezésre, de fontos lenne, hogy tisztábban legyünk vele, hogy az “ingynes” platformokon tulajdonképpen az adatainkkal „fizetünk”.
A Cambridge Analytica-botrány felhívja a figyelmet arra, hogy az online térben a cégek által megszerzett adataink valódi hatalmat képviselnek, és ennek a hatalomnak a birtoklása befolyásolhatja a társadalmak és politikai rendszerek működését. Azzal, hogy egyes vállalatok gigantikus adatbázisokhoz jutnak hozzá, olyan eszközök kerülnek a kezükbe, amelyek befolyásolhatják a közvéleményt. Ha ezt a gyakorlatot nem kíséri megfelelő szabályozás és transzparencia, akkor nemcsak az adatvédelem, hanem a demokrácia is sérülhet.
A Cambridge Analytica-botrány, utólagosan nézve, több volt, mint egy egyszeri kellemetlen incidens. A modern digitális korszak egyik fontos mérföldkövévé vált, amely megmutatta, milyen kiszolgáltatottá válhatunk az online térben, ha nem vigyázunk eléggé személyes adatainkra.



